Både Polismyndigheten och Försvarsmakten behöver anställa fler samtidigt som de arbetar för att få en mer jämställd organisation. Det är två anledningar till varför myndigheterna väljer att vända sig till ridsporten och marknadsför sig som arbetsgivare på tävlingar, events och i ridsportmedier.
– Anledningen till att vi riktar oss mot personer inom ridsport och att vi har ett samarbete med Svenska ridsportförbundet är att en av våra fokusmålgrupper finns där – unga kvinnor. Vi jobbar dagligen med att bli en mer jämställd försvarsmakt, där kvinnor ska känna att de har en självklar plats hos oss, säger Elin Lidén, projektledare Marknad på Försvarsmakten.
Undersökningar som gjorts visar att många unga kvinnor inte tror att de passar in på Försvarsmakten eller att de inte skulle klara testerna inför en militär grundutbildning. Men det är precis tvärtom, menar Elin.
– De allra flesta inom ridsporten har just de egenskaper vi söker. Vi vill visa målgruppen att