Utrustning
Publicerad: 2015-07-28Sadelinprovning och sadelköp – en djungel
Att hitta en sadel som passar både häst och ryttare är sällan lätt, det tar tid och kostar pengar. Med tanke på att det kan bli dyrt vill man ha bästa möjliga hjälp – men var hittar man den i djungeln av titlar och teorier? Och vad gör jag om det ändå blir fel?
Text: Åsa Pernes
Arkivfoto: Annika Grundberg
Du kan vända dig till sadelinprovare, sadelinpassare, sadeltekniker eller till equipment coacher – och personer som provar ut sadlar kan kallas godkända, diplomerade, kvalificerade eller auktoriserade.
Då och då höjs röster – både inom branschen och från hästägare – om att sadeltjänsterna borde styras upp, såsom man gjorde när titeln ”godkänd hovslagare” infördes på det området. På så sätt skulle det bli tydligare för kunderna vad de kan förvänta sig av den person som hjälper dem att prova ut en sadel. För det finns många kortkurser och utbildningar att gå, du får ett diplom eller liknade i handen och sedan kan ”nästan vem som helst” utge sig för att vara sadelinpassare.
Inte många reklamationer
En annan svårighet är när det inte blir som man har tänkt sig, sadeln passar inte trots att du har fått hjälp. Det kanske är något fel på själva sadeln, på stoppningen eller på bommen. Vad gör man då?
I första hand ska du kontakta säljaren, så att den får möjlighet att avhjälpa felet. Men ibland har köpare och säljare olika uppfattning, kommer ni inte överens kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), som hjälper till att pröva tvister mellan konsumenter och företag.
När vi kontaktar ARN och frågar om inkomna reklamationer på sadlar hittar de 16 stycken från de senaste fem åren. Det är inte många.
– Det är tyvärr svårt att säga om det är 16 ärenden om sadlar eller fler som nämnden har fattat beslut om, eftersom vårt datasystem inte är anpassat efter att söka efter ärenden på det sättet, förklarar Karin Granberg som är beredningsjurist på myndigheten.
Finns ett mörkertal
När vi berättar för Anneli Karlsson, som är auktoriserad sadeltekniker*, att ARN har fått in 16 reklamationer på fem år säger hon att den siffran nog skulle kunna vara högre. Hon berättar att hon har mött kunder som köpt sadlar som de inte är nöjda med, men som bara väljer att sälja produkten vidare.
– Visst, de tappar ett par tusen och det svider, men alternativet är att de ska försöka häva köpet och det tar oftast tid oavsett vem man har köpt sadeln av. De flesta ryttare kan inte vara utan sadel i flera månader, konstaterar hon och fortsätter:
– Det här är verkligen inte bra för vår yrkeskår, det är ett problem. I dag finns det så många oseriösa sadelinpassare som bara kränger sadlar och kommer undan, det drabbar alla oss som är i branschen. Har du provat ut en sadel måste du följa upp och göra en efterkontroll. Det är viktigt. Man måste ta ansvar för de jobb man utför och för mig är det viktigt att både hästar och ryttare är nöjda.
Vem är det som säljer sadeln?
Några ärenden hos ARN handlar om att kunden har köpt en sadel i en ridsportaffär som förmedlar begagnade sadlar för andra kunders räkning. Köparen tror att han eller hon har köpt av affären, men de har bara förmedlat sadeln. Så i praktiken är den köpt av en privatperson.
Det här innebär vanligtvis att affären inte tillåter att man byter till en annan sadel och att de inte ”köper tillbaka” sadeln, eftersom det inte är företaget som sålt den. Men ibland kan även konsumentköplagen gälla här, det finns något som kallas för förmedlingsfall.
I konsumentköplagens 1§, andra stycket, sägs:
”Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen.”
Den här bestämmelsen är enligt Karin Granberg på ARN avsedd att förhindra att en näringsidkare, genom att uppträda som förmedlare i stället för som säljare, kringgår det skydd som konsumentköplagen ska ge köparen. Konsumenten får inte sämre skydd av lagen om näringsidkaren bara är förmedlare – utan bättre – eftersom både säljaren och förmedlaren får ett ansvar för försäljningen enligt reglerna i konsumentköplagen.
Om näringsidkaren däremot bara har satt köpare och säljare i förbindelse med varandra utan att direkt ha deltagit i förhandlingarna om köpet, då är det inte fråga om ett sådant förmedlingsfall, förklarar Karin Granberg.
Vid tvist går det som sagt eventuellt att få hjälp av Allmänna reklamationsnämnden.
– Men vi har en checklista du bör titta på innan du skickar in ditt ärende till oss. Det finns även mycket information på vår hemsida, säger Karin.
ARN:s checklista i korthet
– Är varan eller tjänsten köpt för privat bruk?
– Har du köpt varan från ett företag?
– Företaget har avvisat ditt krav, de har sagt nej. Här finns en tidsgräns för hur länge man kan vänta med att kontakta ARN.
– Mitt krav ligger över värdegränsen.
– Ärendet hör inte till ARN:s undantag.
Källa: Allmänna reklamationsnämnden
Tänk alltid efter före
När du köper sadel, ny eller begagnad, bör du alltså ställa dig ett antal kontrollfrågor. Vem är det jag handlar av, kan jag byta eller lämna tillbaka sadeln? Det här gäller oavsett om du handlar i ridsportbutiken, av sadelinprovaren eller via annons.
Titta på kvittot, eller kontantfakturan när du handlar en begagnad sadel. För i ett ärende som ARN beslutat om blev kvittots utformning en viktig faktor, som bland annat gjorde att man valde att tolka det som att kvinnan köpt sin sadel från en näringsidkare och inte av en privatperson.
I det här fallet var den en i affärens egen personal som sålde sin sadel privat, men på kontantfakturan stod affärens namn. Momsen var dessutom specificerad på ett sätt som privatpersoner rimligen inte gör, enligt ARN.
Finns det någon organisation eller något förbund för sadelinprovare?
Ja, det gör det, men långt ifrån alla är eller får vara med. SBO står för Sadelmakarnas Branschorganisation, det är (eller rättare sagt var när intervjun gjordes) den största organisationen för sadelinprovare. Men alldeles i dagarna startade Maria Hallring även organisationen Skandinaviska Sadeltekniker* (SKAS).
Maria hävdar att det behöver styras upp på den här marknaden, det finns för många människor som har gått kortkurser i sadelinprovning och som inte har de kunskaper som behövs.
– Alla som utger sig för att kunna hjälpa till att prova ut sadlar ska kunna förklara för kunden var sittpunkten är, samt vad topplinje och överlinje är. Kan de inte svara och visa, då ska man inte köpa en sadel av dem, anser Hallring bestämt.
FOTNOT: Vi har även pratat med SBO:s ordförande Madeleine Ekelund, intervjun med henne kommer i en senare artikel här på Hippson.se.
* En auktoriserad sadeltekniker är utbildad av Menet Saddles och Sadelspecialisten (grundat av Maria Hallring), samt har arbetat sammanlagt minst fem år och sammanhängande de sista tre åren i yrket. Sadeltekniker under utbildning kallas av organisationen SKAS för lärlingar.
Liknande webbartiklar
- Syntet- eller lädersadel: Vad är skillnaden?
- Forskningskollen: Sadeln kan avslöja både hälta och ryttarfel
- Danny Kroetch kommer till Sverige: '"Han har anpassat över 60.000 sadlar"
- En sadelpadd du korrigerar med luft
- "Ställ massor av frågor till sadelinprovaren"
- Fyra nya sadelpaddar på marknaden
- Samtliga stulna sadlar tillbaka i sadelkammaren
- Trenden: Färgglatt till skänkeln
- Tips till önskelistan: Schabrakbonanza
- Smart sadelhängare med bara ett grimskaft
Höga hältor kan ha olika ursprung
Hältor som kommer från skador högre upp i benen är ofta mer svårutredda. Veterinär Izabella Granswed reder ut höga hältor kan bero på.
Astrid blev hämtad från skolan med häst
Astrid förväntade sig att bli hämtad som vanligt, men utanför skolan stod istället fyra hästar. Mamma Frida hade planerat en överraskning.
”Bygger på SLU:s rekommendationer”
För att underlätta för kunderna lanseras nu en AI-tjänst baserad på forskning från SLU. Syftet är att hjälpa kunden välja rätt analyserat grovfoder.
Rekommenderar grovfoder utifrån ägarens beskrivning av sin häst
Nya formatet går emot debatten om välfärd
Fälttävlansryttaren Anna Hassö delar sina tankar inför OS i Paris. Med sin gedigna erfarenhet resonerar hon kring hur mästerskapet kan sluta.
70-tal hästar smittade på Hippologum
En streptokockinfektion har drabbat ett 70-tal hästar på Hippologum. Anläggningen stängd och i karantän, skriver Tidningen Ridsport.
Anläggningen kan inte saneras förrän inga nya hästar insjuknar
Seger för Henrik och Glamour Girl i Madrid
Henrik von Eckermann och Glamour Girl vann en femstjärnig 1,45-hoppning i Madrid. De segrade med två sekunders marginal. Eveline Tovek startar i Grand Prix idag.
Så tar du hand om din häst i värmen
Det blir allt varmare, hästar klarar ofta värmen relativt väl men det finns en hel del du kan göra för att din häst ska klara av hettan ännu bättre.
Rätt takt genom bakdelsvändningen
Räkna fyrtakten högt när du tränar på bakdelsvändningar. Så råder A-tränaren Eva- Karin Oscarsson. Hon vill se följsamma händer och mer känsla.
Bloggar på Hippson Se alla bloggar
Bohuslänsk pärla med eget stall
Strax innan Lysekil finns en hästgård med renoverat bostadshus och stall med fem boxar. Till fastigheten tillhör det hela 24 hektar mark.
Arealen är fördelad på jordbruksmark, skogsmark och impediment
Polis utreder Växjö Hästsportcenter för bedrägeri
Hästsportcentret utreds för bedrägeri och urkundsförfalskning. Kommunen anklagar centret för vilseledande uppgifter och fakturaförfalskning.
Lämnade vilseledande uppgifter när de ansökte och beviljades lån
Selfie-rutan i rapsen tillbaka
Linda Ericsson tröttnade på människor och hästar som trampade ner hennes raps. För några år sedan skapade hon en ”selfie-ruta” i sitt rapsfält.
Nytt för i år: avgränsningen syns inte – för att inte förstöra bilderna
Köp en bostad - få en häst
I Norrtälje erbjuds köpare av nybyggda bostäder bidrag till en häst. Mäklare Per Johansson berättar att de ville skapa ett attraktivt erbjudande.
"Vill man ha en häst så får man ett bidrag på 100 000 kronor"
Skelettdelar i höbalar – ärendet hos ARN
En kvinna i Hultsfreds kommun fick höbalar med skelettdelar och giftiga växter. Leverantören vägrar häva köpet och ärendet är nu hos ARN.
Mästerskapsponnyn säljs: ”Hjärta av guld”
Ponnyn Waterloo har vunnit i princip allt som går att vinna tillsammans med Moa Elofsson och de avslutade med att bli bäst i norden.
Hur gör man med all ensilageplast?
Varje år förbrukar hästverksamheter stora mängder ensilage. Det genererar plastavfall bestående av polyeten som ska samlas in för att återvinnas.
Så skyddar du din häst mot kvarka
Kvarka är en smittsam luftvägsinfektion som kräver isolering. God hygien, rengöring och desinfektion är väsentligt för att hindra smittspridning.
Från smitta till sjukdom räknar man med tre dagar till två veckor
Bäst i Test hos Kristian von Krusenstierna
Bäst i Test besökte Ågesta gård för att spela in till programmet. Med spänning väntar vi på hur slutresultatet av deras hästiga inslag kommer se ut.
"Babben har ju ett stort hästintresse så de ville göra något med häst"
"Vad har vi för strategi för framtiden?"
Sveriges hopplandslag är bland det bästa i världen. Samtidigt har tävlingsarrangörer svårt att få ihop det. Det skapar oro för sportens framtid.
600 starter på hopptävling i Värnamo
I helgen går Värnamobygdens Ryttarförenings årliga hopptävling av stapeln, i år med 600 starter. Många hjälper till och stämningen är på topp.
Lada brann ned till grunden
En lada har brunnit ned till grunden i Frölanda. Med tio enheter på plats koncentrerar sig räddningstjänsten på att skydda en närliggande bostad.
Hitta snabbt
Aktuella samarbeten
Senaste expertsvaren
Fråga experterna
Mest läst
Håll dig uppdaterad
Senaste numret
– Tema: Hullbedömning
– Porträtt: Annelie Lundkvist
– Den svåra skritten
– Konditionsträna i backe
– Om hästens flyktbeteende
– Fixa tappskon
...och mycket, mycket mer!