Debatt
Publicerad: 2023-02-09Debatt: "Hur har fälttävlan blivit så farlig? Varför accepteras dödsfall?"
Frågan och svaret ligger enligt Denny Emerson, amerikan och landslagsryttare i fälttävlan på 1970-talet med guld i lag på VM 1974, i vad som ersatte uthållighetsfaserna när formatet kortades på terrängmomentet. Det innebar mer tekniska banor i samma höga fart.
Bilder: Privat och Adobe Stock
Text: Original Denny Emerson, Tamarack Hill Farm
Översättning: Kim C Lundin
I ett debattinlägg publicerat den 8 februari på Denny Emersons Facebook-sida, för sin anläggning Tamarick Hill Farm, skriver han om hur fälttävlan, enligt hans mening, har blivit för farlig. Detta genom ett antal beslut fattade av FEI och de nationella förbunden exekverade av banbyggare och arrangörer. Inlägget har en mycket specifik, liten målgrupp men har trots det delats över 1 400 gånger det första dygnet.
Bilder från ett fälttävlansliv på alla nivåer, Edward "Denny" Emerson. Foto: Privat
Debattinlägg i översättning
Hur har fälttävlan blivit så farlig?
Lite historia från 55-60 år sedan. Alla dessa bilder var från 1960-talets decennium, och den tidigaste togs för 61 år sedan, den senaste från 56 år sedan. Du kommer att se hur enkla koncept det var, stockar, stora banker, marklinjer, inte särskilt knepiga för hästar att "läsa" i anridningen.
Men knepig terräng var inte huvudsaken då, för det låg också en enorm betoning på styrka och uthållighet. En kort tredagarstävling var kanske 19 km med faserna A, B, C och D. Många var 24 km, och några kom upp mot 32 km. Åk en 24 km lång tävlingsslinga för att se hur långt 24 km verkligen är. Fundera sedan på steeplechase-hastigheter för en del av det för att få en känsla av vad den fasen faktiskt testade.
OK, så det som hände var att FEI, med godkännande från de olika nationella förbunden, blev av med Fas A, distans och uthållighet, Fas B, steeplechase, Fas C, längre distans och uthållighet och lämnade Fas D, terrängritten, som det enda momentet i fälttävlans terräng- och uthållighetstest.
Men när terräng- och uthållighetsdagen gick från 19-24-32 km till 5-7 km, lämnade det ett stort hål i nivån på tävling sett till svårighetsgraden. Så för att fylla hålet började banbyggare av terrängbanor att göra terrängmomentet svårare. Större, bredare, mycket mer tekniskt med kombinationer, vinklar, smalhinder, till den grad att delar av många terrängbanor i dag är absolut lika tekniska som banhoppning. Men de rids i högre hastigheter och över rejäla hinder där eventuella fel får stora återverkningar.
En del som FEI INTE ändrade när banorna blev mer komplexa var hastigheterna som ryttarna var tvungna att rida på för att undvika tidsfel. Hastigheterna i dag, 520* meter per minut för internationell 2*-klass, 550 för 3*, 570 för 4*, 5* och VM/OS är EXAKT desamma som de var för 60-70 år sedan när banorna var mycket mer öppna och enkla.
Så nu rider de mest konkurrenskraftiga ryttarna i hastigheter utformade för en typ av utmaning över moderna banor som inte är designade för att ridas snabbt utan att hästarna löper mycket högre risk för fall, särskilt de dödliga rotationsfallen.
Förra sommaren i Europa, inom cirka en två månaders period, dog sex hästar på 4*- och 5*-nivå vid tre tävlingar. Jag frågar dig, vilken annan sport skulle ha SEX dödsfall på EN sommar och inte sluta förrän några förändringar har gjorts?
Men fälttävlan har blivit så vana vid svåra kraschfall, dödsfall och skador, att det rullade på som vanligt, på ett sätt som påminner om hur vi amerikaner har vant oss så vid masskjutningar att de har tappat kraften att chocka oss till handling.
Ni som driver grenen fälttävlan 2023 behöver få upp huvudet ur sanden och göra några verkliga förändringar. Ni har skapat en sport där även era absolut bästa, som William Fox-Pitt och Andrew Nicholson, ådrar sig stora skador, koma och en bruten nacke. Var placerar det resten av ryttarna?
Ja, ni har pysslat med utlösningsbara hinder och andra plåster-på-såret åtgärder, men den sanna frågan är att banorna är för svåra och hastigheterna är för höga för att ge mycket utrymme för misstag.
Ni fyllde luckan som uppstod av att ta bort styrka och uthållighet ur tävlingen med fel sak, hårdare terrängfas. Ni måste ta ansvar för alla dessa häst- och ryttarfall.
Det är dags.
*På nationell nivå i Sverige är tempot lägre, till exempel i H80-H100 samt P60-P90 och CCNP1*
Debattinlägget i original
How has eventing become so dangerous?
-------Some history from 55-60 years ago---
All these photos were from the decade of the 1960s, and the earliest was taken 61 years ago, the most recent from 56 years ago. You will see how basically simple in concept they were, logs, big banks, ground lines, not especially tricky for horses to “read” on the approach.
But tricky cross country was not the main point back then, because there was also a tremendous emphasis on stamina and endurance. A short three day event was maybe 12 miles, phases A, B, C, and D. Many were 15 miles, and some got up toward 20 miles. Go ride in a 15 mile long Competitive Trail Ride to see how far 15 miles is. Then figure on steeplechase speeds for part of that to get a sense of what the test actually tested.
OK, so what happened was that the FEI, with approval from the various national governing bodies, got rid of Phase A, roads and tracks, Phase B, the steeplechase, Phase C, the longer second roads and tracks, leaving Phase D, the actual cross country, as the only test.
But when the cross country day went from 12-15-17 miles to 3-4 miles, it left a big hole in the level of test. So to fill the hole, cross country course designers started to make the cross country phase harder. Bigger, wider, far more technical with combinations, angles, skinnies, to the point that parts of many cross country courses today are absolutely as technical as show jumping,. But at higher speeds over solid obstacles where any error had major repercussions.
One part the FEI did NOT change as courses became more complex was the speeds that riders had to go to avoid having time faults. The speeds today, 520 meters per minute for preliminary, 550 for intermediate, 570 for advanced are EXACTLY the same as they were 60-70 yeas ago when the courses were much more open and straightforward.
So now the most competitive riders are riding at speeds designed for one type of challenge over modern courses that are not designed to be run at fast without putting horses at much higher risk of falls, especially those deadly rotational falls.
Last summer in Europe, within about a two month period, six advanced horses died at three events. I ask you, what other sport would have SIX deaths in ONE summer and not stop until some changes were made?
But eventing has become so used to crashing falls, death and injury, that it rolled along business as usual, sort of the way we Americans have gotten so used to mass shootings that they have lost their power to shock us into action.
You people who run eventing in 2023 need to get your heads out of the sand and make some real changes. You have created a sport where even your absolute best like William Fox-Pitt and Andrew Nicholson sustained major injuries, a coma and a broken neck. Where does that leave the rest of the riders?
Yes, you have tinkered with frangible jumps, other band aid measures, but the true issue is that the courses are too hard and the speeds are too fast to allow much room for error.
You filled the gap left by taking stamina and endurance out of the test with the wrong thing, harder cross country. You need to take responsibility for all these horse and rider falls
---It is time---
Tidigare på Hippson.se
Varför kraschar hästar i hinder?
Svenska idéer ska göra fälttävlan säkrare
Nicola Wilson: "Jag lever, jag kämpar och jag kommer tillbaka"
Stor undersökning visar bristande förtroende för hästars välbefinnande hos allmänheten
Liknande webbartiklar
- Ryttare från hela världen skapar en vacker tavla – till minne av omkomna Olivia Inglis
- Säkerhet – tänk på detta när du tävlar internationellt
- ”Folk är för slarviga i hästhanteringen”
- När elden är lös – så brandskyddar du ditt stall
- Vill skapa ökad säkerhet med nytt verktyg
- Dyraste ridhjälmen är inte alltid bäst
- Hjälm eller inte, är det en fråga?
- Byggde smart brandskåp till stallet: ”Gör allt så lätt och säkert som möjligt”
- Hjälmtesterna otillräckliga menar forskare
- Så förebygger du att hästar kommer lösa
Galoppiruetten – från 1960 till 2021
Utförandet av en galoppiruett har ändrats genom åren. Här är en sammanställning av OS-guldmedaljörernas piruetter sett ut från 1960 till 2021.
Gör din egen glittriga hjälm
Många drömmer om en hjälm klädd i glitter – men ofta är de dyra. Julia Lundgren har hittat ett eget sätt och limmar på glittret själv.
Så skyddar du din häst mot kvarka
Kvarka är en smittsam luftvägsinfektion som kräver isolering. God hygien, rengöring och desinfektion är väsentligt för att hindra smittspridning.
Från smitta till sjukdom räknar man med tre dagar till två veckor
Hästen i trafikolyckan fick avlivas
I går trillade en häst omkull i transporten efter en hård inbromsning. Hästen, som enligt räddningstjänsten ”klarat sig hyfsat bra”, fick senare avlivas.
Misstänkt förgiftning av häst
En häst har hittats död i en hage efter misstänkt förgiftning på en gård utanför Lessebo i Småland. Nu ska händelsen utredas.
Fortsatt kritik mot viktgräns på ridskolor
Idag har många ridskolor i landet viktgränser, vilket strider mot både Svenska ridsportförbundets och Riksidrottsförbundets riktlinjer.
"Glitter och trams köps som aldrig förr"
Undersökningar menar att hästsektorn släpper ut mer koldioxid än inrikesflyg. Enligt forskning vill förändring göras, men rutinförändring krävs.
Bli bra på att hantera motgångar
Hur håller man motivationen uppe när hästen blir skadad? Och hur hanterar man bäst motgångar och nederlag, kanske även uteblivande resultat?
Bloggar på Hippson Se alla bloggar
”Bygger på SLU:s rekommendationer”
För att underlätta för kunderna lanseras nu en AI-tjänst baserad på forskning från SLU. Syftet är att hjälpa kunden välja rätt analyserat grovfoder.
Rekommenderar grovfoder utifrån ägarens beskrivning av sin häst
Växjö kommun köper ridanläggningen
Ägaren till arena gick i konkurs men nu köper kommunen den. Det planeras att anläggningen sedan hyrs ut till en förening för fortsatt verksamhet.
Hästen som överlevde dödliga Tysklönnen
Först blev hennes hagkompis sjuk och dog – och det var osäkert om hon skulle klara sig. Men efter tolv dagar på klinik blev Tingeling friskförklarad.
Häst trillade omkull under transport
En häst som färdades i hästtransport ska ha råkat ut för en olycka på en väg i Västerås. Föraren bromsade kraftigt och då trillade hästen omkull.
Så rymde ridskolehästarna
Under gårdagen rymde ett 20-tal hästar från en ridskola i Västervik. Verksamhetschefen berättar i ett inslag vad det var som hände.
Dålig säkerhet hos transporter i trafiken
Det är många hästtransporter på vägarna och bärgaren Robin Andersson tycker säkerheten ofta slarvas med.
Han menar att många saknar rätt belysning och utsätter sig för risker
”Kärleken till hästen och sporten”
Det har varit ett år fyllt av förändringar, granskningar och utveckling. Nu står hästvälfärden än mer i fokus för Sandra Ruuda och SvRF.
Ett år som ordförande i förbundet – vill satsa mer på ridskolorna
Mycket att tänka på vid träckprov
Att avmaska "för säkerhets skull" leder inte till parasitfria hästar, smittan ligger i stället dold och man riskerar att missa förekomst av stor blodmask.
Träna styrka och balans med Linda Heed
Hästen behöver lära sig att hoppa med styrka, snarare än på fart. Linda Heed bjuder på övningar som dessutom stärker ryttarens balans.
"Jag låter hindren vara lägre i början och fokuserar på detaljerna istället"
Två svenskridna hästar näst bäst i världen
De båda hästarna reds till seger när världscupfinalen avgjordes i Riyadh. Just nu är de rankade som tvåor i världen i respektive disciplin.
Polishästarna behjälpliga vid Eurovision
Israels deltagande i Eurovision Song Contest i Malmö har gjort polisnärvaron hög. Bland annat finns två av landets polisrytterier på plats.
Ska skapa trygghet: "Från hästryggen får vi en bra överblick"
Flertal hästar rymde från ridskola
Flera hästar var under onsdagseftermiddagen lösa i centrala Västervik. Hästarna ska ha korsat en väg – det rapporterar ett flertal medier.
Hitta snabbt
Aktuella samarbeten
Senaste expertsvaren
Fråga experterna
Mest läst
Håll dig uppdaterad
Senaste numret
– Tema: Hullbedömning
– Porträtt: Annelie Lundkvist
– Den svåra skritten
– Konditionsträna i backe
– Om hästens flyktbeteende
– Fixa tappskon
...och mycket, mycket mer!