Vår förening köpte två hästar som besiktades av veterinär hos säljaren. Inga anmärkningar enligt den rapporten. Dagen efter de anlänt konstaterades att ena hästen hade hål i flera tänder. Vi åkte till Umeå, 24 mil enkel väg, för vidare undersökning. Hästen hade sex tänder som var trasiga varav två hela vägen in i tandroten. Den andra hästen hade hovskabb och mugg som vi behandlat. Fanns inget om detta i veterinärrapporten eller från säljaren. Vi blev erbjudna en annan häst i stället för den med tandproblemen som vi betalde 74.000 kronor för. Den nya hästen som vi accepterat är enligt säljaren värd 47.000 kronor. Han kräver nu att vi ska stå för transportkostnaderna och vi anser att han får ta den kostnaden. Vi meddelade tandproblemen inom ett dygn till säljaren och har skött om den hästen sedan november fram till slutet av januari. Vi anser att han ska betala medicinerna för behandlingen av hovskabben. Tyvärr upprättades inget köpekontrakt utan endast korrespondens via mail och telefonsamtal. Vi ville byta häst redan i december men säljaren åkte utomlands under julen. Sedan fick transportföretaget covid så bytet gjordes inte förrän sista veckan i januari. Är vi skyldiga att betala frakten? Och kan säljaren neka att betala behandlingen av hovskabb? Vi var medvetna om att vi skulle få stå för omkostnaderna för undersökningen i Umeå och valde att ta den i förhoppning om att det skulle gå göra något åt hästen. Men tandvårdsräkningen skulle bli högre än vad vi betalat för hästen och inga garantier för att det skulle gå bra. Veterinären rekommenderade avlivning.
Eva Johansson är advokat med stort ridsportintresse. Hon jobbar bland annat med hästjuridik inom sitt företag Centrumadvokaterna.
Läs mer om Eva här!