Hej! Jag har köpt en begagnad sadel av en sadelutprovare som även är sadelmakare. Vid utprovningstillfället fick jag prova flera sadlar och även rida en kort stund i varje. Jag var intresserad av en hoppsadel som även gick att göra en del markarbete i. Jag fick besked om att samtliga sadlar stoppas om innan leverans så jag skulle inte bry mig om ifall stoppningen var hård eller tunn, det skulle fixas. Det blev en hel del sadlar och det var svårt att hålla isär dem, men jag valde den sadel jag trodde passade oss båda bäst. När jag fick hem sadeln och red i den visade det sig att den varken passar hästen eller mig, det är en allrounsadel med raka kåpor, inriktning dressyr. Mina knän hamnar utanför kåporna och hästen reagerade så stark negativt att redan vid tredje användningen av sadeln så var min medryttare tvungen att sadla av och rida barbacka istället. På kvittot står det att det är en förmedlingssadel men hela köpet har gått via utprovaren och på hemsidan framgår det inte att de begagnade sadlarna är via förmedling. Jag har inte heller några uppgifter om den som sadeln förmedlades åt, endast att betalning skulle ske kontant för att swish saknades. Jag har varit i kontakt med utprovaren men enda svaret jag fått är att vi ska kolla vad det är som inte funkar för hästen. Hur ser mina möjligheter ut att få rätt att lämna tillbaka sadeln eller byta till en annan? Hälsningar Anna
Eva Johansson är advokat med stort ridsportintresse. Hon jobbar bland annat med hästjuridik inom sitt företag Centrumadvokaterna.
Läs mer om Eva här!