Det här expertsvaret publicerades första gången i maj 2019. Det är det tredje mest lästa expertsvaret under 2020.
––––––––––––––––––––––––
Hej! Vi sålde en ponny för ungefär sex veckor sedan. Under dessa veckor har vi fått flera sms där köparen berättar hur fin och duktig hästen är och även att hästen är lydig och välriden. Nu ringer köparen plötsligt och säger att de inte vill ha den längre, på grund av att den har börjat stegra sig och ryttaren har blivit rädd.
Under provridningen busade ponnyn med en annan ryttare i sadeln och stegrade sig ett par gånger. Men det gick sedan bra för köparen att rida ponnyn efter att den busat av sig lite. Under tiden som de har haft ponnyn har de tävlat med bland annat en seger som resultat.
Men nu vill de dock reklamera ponnyn och de vill att jag ska ta tillbaka den. Jag har inte möjlighet att göra det, vad har jag för skyldigheter som säljare i detta dilemma?
Eva Johansson är advokat med stort ridsportintresse. Hon jobbar bland annat med hästjuridik inom sitt företag Centrumadvokaterna.
Läs mer om Eva här!